درک میدان نقش جهان اصفهان

۱۵,۳۹۳ بازديد

 

این میدان در سده یازدهم هجری قمری(سده هفدهم میلادی) یکی از بزرگترین میدان های جهان بوده است. یکی از جهانگردان فرانسوی که دیو لافو نام دارد در سال ۱۲۹۸ هجری قمری به اصفهان سفر کرد. مسجد امام خمینی اصفهان در سال 1020 هجری به فرمان شاه عباس برای شادی روح جدش شاه طهماسب، در بیست و چهارمین سال سلطنت وی شروع نمود و تزئینات و الحاقات آن در دوره جانشینان سلسله صفوی به اتمام رسید. این میدان که به آن میدان کهنه نیز می گویند در عصر سلجوقی به وجود آمده است و چندی پیش با همت شهرداری منطقه 3 اصفهان به همان شکل سنتی خود احیا شد و رونق یافت. میدان نقش جهان مانند جادوگران هندی همه را به خود جذب می کند و نه تنها اصفهانی ها، چشم همه را به خود خیره می کند. به علاوه گردشگران در رستوران های سنتی اطراف میدان نقش جهان نیز می توانند یک وعده غذای اصیلی اصفهانی را میل کنند. امکان رزرو به صورت گروهی و یا دربست، منو انگلیسی، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی و امکان طبخ غذای سفارشی، از جمله خدمات خوبی می باشد که رستوران حمام خان برای رضایت مشتریان خود در نظر گرفته است. اطرافیان فرد متوفی، نسا یا فرد مرده را به درون خیله می بردند تا مراسمات و آیین های مذهبی را به جای بیاورند. وی همچنین گفت: سال گذشته ورودی بافت تاریخی با کمک خود مردم کنترل شد و همکاری مردم باعث شد تا خودرو به داخل بافت رفتوآمد نکند.

شما می توانید از محور اول یعنی محور شمالی - جنوبی خود را به این میدان برسانید. در چنین موقعیتی شما در فاصله ی حدود دو و نیم کیلومتری این میدان هستید. جالب است ببینید که در آن دوران با حداقل تجهیزات، چطور چنین بنای بزرگی را ساخته بودند. آن ها توانستند با خلاقیت خود این میدان زیبا را در اصفهان بسازند که با وجود گذشت چندین سال همچنان منحصر به فرد باقی مانده است. انواع نقش و نگاری که بر روی دیوارهای این میدان وجود دارد، جذابیت میدان نقش جهان را چندین برابر کرده است. جالب است بدانید که این کاخ دارای ۴۸ متر ارتفاع است و وقتی به بازدید از کاخ عالی قاپو می پردازید متوجه می شوید که تزیینات به کار رفته در هر طبقات و نقش و نگاری که روی دیوارهای آن وجود دارد با نقش و نگار به کار رفته در سایر طبقات متمایز است. رواقی که شاه عباس از آن وارد میدان شد دارای یک اسکله با فواره بود که مدتهاست متخصصان را در مورد چگونگی رانده شدن آب به آن ارتفاع متحیر کرده بود. ۸. در کاخ عالیقاپو نیز به شیوه مکانیکی آب به بالا منتقل و به حوض بزرگ وسط ایوان اصلی ریخته میشد. از معروف ترین و زیباترین بازارهای تاریخی ایران می توانیم به بازار بزرگ قیصریه اشاره کنیم. کافه رستوران های سنتی زیادی نیز در میدان نقش جهان و اطراف آن وجود دارد که از معروفترینشان میتوان به کافه قیصریه و چاه حاج میرزا اشاره کرد. این میدان دارای 85 متر مربع مساحت است و ۱۶۵ متر عرض دارد و طول آن به ۵۰۰ متر می رسد. این میدان به شکل یک مستطیل به طول بیش از 500 متر و عرض 165 متر است. این تنها بخش کوچکی از شگفتی های مسجد است و تنها بخش کوچکی از میدان مستطیل شکل نقش جهان که 507 متر طول و 158 متر عرض دارد.

سقف این بخش با مقرنس های گچی و آینه کاری های ظریف در میان کارهای چوبی تزئین شده است. این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است. متعلق به قرن ۶۳۱ هجری… پل در قرن بیستم ساخته شده است و نزدیک به 300 متر طول دارد. یکی از دیدنیترین مکان های تاریخی شهر یزد، برج خاموشان است که نشاندهنده تاریخ پر رمز و راز زرتشتیان است. خوشبختانه دسترسی به یزد، شهر بادگیرها، از هر نقطه ایران امکان پذیر است. مسجد جامع تاریخی شهر یزد روی بقایای ساسانی ساخته شده و مربوط به دوره تیموری است. وقتی داخل این مجموعه بشوید یعنی داخل بازار بعد از حدود نیم ساعت پیاده روی به مسجد جامع عتیق می رسید بخش قدیمی ازبازار که معماری آن مربوط به دوران سلجوقی در قرن 11 است. دخمه قدیمی یزد حدود سی سال است که دیگر مورد استفاده نیست، دخمه مانکجی لیمجی هاتریا، دخمه چم تفت، دخمه شریف آباد اردکان، دخمه ترک آباد اردکان تنها نام تعدادی از دخمه های زیاد موجود در یزد است. عالی قاپو در زمان حکومت ترک زبان ها ساخته شد زیرا موسس حکومت صفویه اردبیلی بوده است.قاپو در زبان ترکی به معنی در و آلا به معنی قهوه ایی روشن می باشد. کاخ عالی قاپو دارای سه طبقه از طرفین، دو طبقه از جلو، چهار طبقه از پشت ساختمان و شش طبقه است. برای بازدید از میدان نقش جهان سه محور اصلی پیش روی شماست.

ورودی میدان نقش جهان با حجرهها و فروشگاههای بازار اصلی اصفهان آغاز میشود. ساخت بازار قیصریه از سده دهم آغاز شد و تا سده سیزدهم خورشیدی به طول انجامید. می شود. بازار قیصریه از میدان امام تا سبزه میدان ادامه دارد، از اینرو بسیاری از گردشگران پس از آنکه گشتی در میدان نقش جهان زدند از طریق این بازار به دیدن میدان امام علی یا عتیق نیز می روند. مسجد امام: مسجد امام اصفهان یا مسجد شاه که به مسجد جامع عباسی نیز شهرت دارد یکی از مساجد دیدنی و تاریخی میدان نقش جهان اصفهان است که در دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به شمار می رود. همچنین می توانید پل های دیگری از جمله پل خواجو را نیز بر روی رودخانه زاینده رود مشاهده کنید. ایوان و گنبد خانه که قدیمی ترین بخش مسجد جامع یزد راتشکیل می دهند،در ضلع جنوبی واقع گردیده و طرفین آنها رواق و شبستانهایی قرار گرفته است. از عصارخانه های قدیمی اصفهان تنها دو عدد باقی مانده است که یکی از آنها در میدان نقش جهان قرار دارد. شهرت این مسجد به خصوص از آن جهت است که انواع معماری آن بر جا مانده است، آثاری از دوره ی خلفای عباسی تا دوران دیلمیان، سلجوقیان، ایلخانیان و مظفریان را شامل می شود که هر یک در ساختمان بخشی از آن سهیم بوده اند. در پشت ارسن، ساختمانها و باغهایی بوده که تا کنار زاینده رود ادامه داشته ولی امروزه بیشتر آنها از بین رفتهاند و تنها کوشکهای چهل ستون و هشت بهشت باقی مانده است. تا به حال به اصفهان سفر کرده اید؟

IRAN Today 2023 Vlog. Walk With Me in North Iran. Motel Qu Beach. شمال ایران ولاگ nowruz 1402. در این دوران، میدان کوچکتر تعریف شد، مسجد و میدان مقابل حسینیه ادغام شدند و در نهایت این مجموعه به بنایی تدیل شد که در حال حاضر شاهد آن هستید. البته در حال حاضر فقط یکی از این منارها تکان میخورد، زیرا مناره دیگر در جریان کشف راز بنا و بازسازی دوباره از حرکت ایستاده است. داستان مناره های مسجد جامع یزد چیست؟ یکی از نمادهای شهر یزد که کمتر کسی نام آن ها را نشنیده است میدان امیرچخماق است. این مسجد که بیانی از معماری دوران صفویه است، یکی از متقارن ترین مساجد جهان است که همه چیز در ضلع شرقی آن در ضلع غربی آن قابل مشاهده است. پس هنگامی که به اصفهان سفر می کنید بهتر است برای بازدید از این میدان زیبا که سراسر آن اماکن تاریخی و دیدنی است، زمان زیادی را اختصاص دهید. اما باید بدانید آنچه که باعث منحصر به فرد بودن این میدان از سایر میدان ها می شود مستطیلی بودن آن است. یکی از مزایای این فرودگاه نزدیک بودن به شهر یزد و فاصله کم با آثار دیدنی در این شهر میباشد. قدیم تر ها برای حفاظت از میدان و آثار تاریخی که درون این میدان وجود داشت، از طاق هایی بهره می بردند. در دو طرف شبستان مسجد طاق نماهایی شبیه مسجد سرپلک وجود دارد، که قسمت عقب آن به دو راهرو در طرفین منتهی می شود. ساخت طاق ها با هدف محافظت از آن آثار تاریخی بود و امروزه به حجره هایی جهت کسب و کار تبدیل شده اند. تاریخ ساخت بنا به ۱۰۵۴ هـ.ق باز می گردد و بانی آن بانی : شاه عباس اول می باشد. اما منابع مکتوبی که از ساخت و آبادانی شهر یزد وجود دارد، از ورود “امیر علاءالدوله کالنجار” از دودمان آل بویه در زمان “ملک شاه سلجوقی “به شهر یزد و بازسازی مسجدی به نام مسجد “جمعه شهرستان” سخن به میان آورده اند.

در آن زمان میدان نقش جهان یکی از کوچکترین میدان ها در اصفهان محسوب میشد. در گذشته شکل این میدان و ابعاد آن با میدان کنونی بسیار تفاوت داشت. این میدان با ۲۰۰ حجره دو طبقه پر شده است. وقتی به بازار سر پوشیده قیصریه می روید راسته های فرعی و اصلی متعددی را خواهید دید که دارای حجره های تجاری متعددی است و هر کدام از حجره ها مشغول به انجام فعالیت های تجاری به خصوصی هستند و به کسب درآمد می پردازند. آیا هر کدام از اینها بهتنهایی نمیتواند روز یک گردشگر را بسازد؟ اگر بخواهید یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان را نام ببرید کدام مکان را معرفی می کنید؟ اگر به ایران سفر کنید و از این میدان و بناهای اطراف آن دیدن نکنید، غیر ممکن است. همچنین انواع خوراکی ها و سوغاتی های سنتی اصفهان را در میدان نقش جهان و اطراف آن می توان یافت. این ساختمان دارای 6 طبقه و 48متر ارتفاع می باشد. به این ترتیب از تماشای آثار و بناهای تاریخی اطراف آن و کسب اطلاعات در موردشان لذت خواهید برد. یکی از مهمترین اقدامهایی که پس از این مسجد سعی کردند در تمامی مساجد از آن استفاده شود، معماری مسجد ایرانی بود که در آن چهار ایوان زیبا در ضلعهای شمالی، جنوبی، غربی و شرقی بنا شد که هرکدام به ترتیب با نامهای صفه درویش، صفه صاحب، صفه استاد و صفه شاگرد شناخته میشوند.

این ایوان به صفه استاد معروف بوده است که این نام به زمانی باز میگردد که استادی این ایوان را به سبک رازی بنا کرده و شاگردش نیز ایوان شرقی را ساخته است؛ به همین خاطر مردم این دو ایوان را به نام صفه استاد و شاگرد میشناسند. در سمت راست مدخلی که صفه صاحب ( ایوان جنوبی مسجد جامع ) را به قسمت جنوبی آن ( گنبد نظام الملک ) وصل می کند، دو فرمان از شاه اسمعیل و شاه طهماسب صفوی نصب شده است . میدانی که قصد بازدید از آن را داریم یکی از جاذبه های ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است و بر ارزش آن می افزاید. در سراسر جهان گردشگران خارجی از زیبایی میدان نقش جهان صحبت می کنند، به همین دلیل کاملا بدیهی است که این میدان تاریخی و ارزشمند در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار داشته باشد. گاهی صدای فواره های آب درون حوض های زیبا در فضای بازار می پیچد و کالسکه هایی که در اطراف آن جا رفت و آمد می کنند، تصویری بسیار زیبا و رویایی از نقش جهان را در ذهن گردشگران به یادگار باقی می گذارند. صدایی که انگار هرگز قطع نمی شود و ریتمی خاص که بدون آن میدان نقش جهان کامل نمی شود. روبه روی علی، قاپو مسجدی است با گنبدی رنگارنگ زیبا اما بدون مناره. این مسجد به دلیل زنانه بودن، نیازی به مناره نداشته و به مسجدی بدون مناره معروف است.

مسجدی با چهار مناره و گنبدی زیبا که زیر آن مسافران عادی از سراسر جهان به هر زبان و لهجه ای برای شنیدن صدایشان هفت بار می خوانند و همه با پوزخند اروپایی و آسیایی، عربی، آمریکایی یا ژاپنی بیرون می آیند. وقتی از میدان نقش جهان عبور می کنید، منظره مناره های مسجد امام را به خود جلب می کند یا وقتی به میدان نزدیک و نزدیکتر می شوید، میدان امام بیش از پیش نمایان می شود. گردشگران میتوانند از طریق وسایل نقلیهی شخصی، اتوبوسهای واحد یا تاکسی به میدان نقش جهان برسند. این میدان در مرکز شهر واقع شده است و رسیدن به آنجا با اتوبوس ، تاکسی یا مترو آسان است. برای رفتن به بافت تاریخی یزد می توانید از وسایل نقلیه مختلف مثل اتوبوس و تاکسی های دورن شهری استفاده کنید و به راحتی خود را به این منطقه از شهر برسانید. حتی یک قرن پس از احداث مجموعه عظیم شمسیه این محله دارای بافت مستقل شهری بودهاست. علیرضا نقوی ادامه داد: حضور شهروندان و ساکنین در این بافت باعث شد که در سیل اخیر آسیب کمتری به این منطقه وارد شود. یکی از خصوصیات شهر یزد، بافت سنتی وسیع آن است که جاذبههای تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است. این برج و ساعت آن را ماردیروس گورگ هوردانانیان در سال ۱۹۳۱ میلادی به یادبود برادر مرحومش که در سال ۱۹۲۴ میلادی فوت شده ساخته و هدیه کرده است. این بنا با 560 متر طول و 157.5 متر عرض، در طول 20 سال در مرکز شهر اصفهان ساخته شد. اگر مایل هستید در شهر زیبای اصفهان قدم بزنید و از تک تک مناطق تاریخی این شهر بازدید کنید بهتر است از مسیر خیابان استانداری به سمت میدان نقش جهان بروید. اگر به فضای اطراف خود دقت کنید، تعدادی از نقاشیهای مربوط به شاه عباس را میبینید که در آنها پادشاهان بعدی ایران در لباس اروپایی کشیده شدهاند.

سیمای فعلی مسجد عمدتا مربوط به اقدامات دوره سلجوقی است؛ اما تعمیرات و الحاقات آن به دورانهای بعد بهخصوص عصر صفویان مربوط میشود. معماران و هنرمندان عالی رتبه ای مثل شیخ بهایی، استاد محمدرضا اصفهانی و استاد علی اکبر اصفهانی بناهای زیادی در اطراف میدان نقش جهان طراحی و برای ساخت آن به شیوه های با شکوه برنامه ریزی کردند. چهار باغ اصفهانی کجاست؟ فضای داخلی باغ تا حدودی سبز است و به فضای باغ فین کاشان بیشباهت نیست. رستوران ابوالمعالی یزدرستوران ابوالمعالی یزد، در ساختمان تاریخی حمام ابوالمعالی که از دوره قاجار باقیمانده و تا… از نکات جالبتوجه در مورد معماری مسجد جامع فهرج یزد، بهرهمندی از سبک و روش استفاده شده در ساخت و طراحی مساجد عربی است که در آن دوران رواج داشت. جالب است بدانید که در دوره قاجار بخش زیادی از این میدان و بناهایی که در اطراف آن وجود داشت آسیب دید. در زمان جنگ ایران و عراق خانه حقیقی آسیب زیادی دید اما به لطف معماران حرفهای مرمت شده و هنوز هم پابرجاست. درب ورودی این مسجد از چوب چنار یکپارچه تشکیل شده است که در زمان پولیس 400 سال قدمت داشته است. در سال 1011 به دستور شاه عباس میدان نقش جهان بنا گردید، از اینرو به آن میدان شاه عباس نیز گفته می شود. مالکیت هشت بهشت، در آخرین سالهای حکومت قجری، از اختیار دولت درآمده و به بخش خصوصی واگذار شد و در همین راستا از آن تجملات پیشین نیز تهی شد. این سینما که زیر نظر بخش خصوصی میباشد در سال 1388 با پنج سالن به ظرفیت 1200 نفر افتتاح شده است و از نظر کیفیتی در جایگاه خوبی قرار دارد و گزینه مناسبی برای دیدن فیلمهای سینمایی روز است.

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از اجاره ماشین جهت سفر ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.